• Gritta Maes

Ademvriend

Je adem is altijd bij je, zoals een vriend die je steunt. Aandacht voor de adem brengt je tot rust.

Als je een sterke emotie voelt opkomen ( bang, blij, verdrietig, boos, jaloers, opgewonden…) let dan eens op je ademhaling. Heel vaak ga je sneller ademen of je houdt je adem zelfs in. Of je ademt niet in je buik maar in je borst. Bij deze oefening ga je als een detective op onderzoek uit naar je ademhaling.


Denk je aan iets tijdens het oefenen? Dat is heel normaal. Laat die gedachte, als een wolk aan de hemel, voorbij glijden. Keer dan terug naar de adem. Ben je afgeleid door een geluid of iets dat je voelt in je lijf? Helemaal oké. Merk het op en keer dan terug naar de adem. Dit zal steeds beter gaan als je blijft oefenen.


Zo doe je het.


* Zit rechtop op een stoel of op je knieën op een matje. Je kunt dit ook liggend doen.

* Voel waar je lichaam de stoel, mat of matras raakt.

* Sluit je ogen en adem in en uit door de neus. De lucht stroomt naar binnen en dan weer naar buiten. Voel je de lucht door je neus stromen?

* Leg een platte hand op je neus. Als je nu in- en uitademt dan kan je de lucht voelen stromen op je hand, onder je neus en bovenlip. Hoe voelt die lucht?

* Kan je je adem in je keel en je borst voelen?

* Ga dan verder omlaag. Hoe voelt het daar, bij je buik? Leg je handen eens op je buik en voel hoe die steeds op en neer gaat bij de in- en uitademen.

* Adem je snel of traag? je hoeft er niks aan te veranderen.

Fijn hè, om zo tot rust te komen? Je hoeft zelf niks te doen, het gaat vanzelf.

* Blijf maar zo lang zitten als je wil en als je er klaar voor bent, kun je je ogen weer openen.


Hoe voel je je nu?



​© 2017 by Temenos tom.gritta@skynet.be