Mindfulness voor beginners

Groepstraject

Waarom Mindfulness beoefenen?

 

Om gezond te blijven wordt vaak de nadruk gelegd op het fysieke aspect: gezonde voeding nuttigen en voldoende bewegen. Er is evenwel nog een gebied dat onderbelicht blijft: de mentale gezondheid. 

Die mentale weerbaarheid van velen wordt vaak en zeker in deze Coronatijden, op de proef gesteld. Depressieve klachten en stress steken de kop op met alle nare gevolgen van dien. Met de hulp van zorgverleners en naasten kan er al heel wat leed verlicht worden. 

Toch kan je deels zelfredzaam worden.

 

Mindfulnessbeoefening leert je omgaan met de hoogtes en laagtes die bij het leven horen. Het is een methode/training die je leert opmerkzaam te zijn voor wat er zich hier en nu aandient, zonder hierover te oordelen. Regelmatige oefening in ‘aandachtig zijn’ kan heel wat positieve effecten teweegbrengen. Je leert beter grenzen aangeven, piekert minder, slaapt beter (in), ondervindt minder stress, leert anders omgaan met hevige emoties, de geheugencapaciteit en het concentratievermogen verbeteren, depressieve klachten verminderen en zelfaanvaarding wordt gestimuleerd. Ook mensen die met chronische pijn te leven hebben kunnen bij deze training baat hebben. Je leert jezelf beter kennen. Je gedachten, gevoelens, fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen worden onder de loep genomen met liefdevolle aandacht.

 

Opbouw van de lessen

We starten in stilte en nemen de tijd om toe te komen in ons lijf m.b.v. zachte stretchings en yogahoudingen, ondersteund door aangepaste muziek en/of live klank. Dan even polsen hoe het met je gaat, hoe het oefeningen verloopt, gevolgd door een theoretisch stuk en het (in)oefenen van mindfulnessmeditaties. Ook het huiswerk wordt besproken. Afsluiten doen we met een theetje dat we op mindful wijze drinken. 

 

Les 1: Wat is mindfulness wel en niet?

          Hoe mindful ben ik al?

          Hoe mindfulnessmeditatie beoefenen?

          Formele meditatie: meditatieplan en tips

          Informele meditatie: mindfulness van het alledaagse leven

          Eerste stappen in mindfulnessmeditatie o.a. 3 - minutenmeditatie

Les 2: De ademhaling als anker

          Ademhaling, stress en emoties toegelicht

          Ademhalen om te ontspannen  

          Mindful ademen

          Meditaties: ademfocus en observeren van gevoelens

Les 3: Mindfulness van het lichaam: jouw lichaam, jouw (t)huis

          Jouw lichaam: vreemde of vriend ? 

          Yogahoudingen- en stretchings = mindfulness in beweging

          Meditaties: lichaamsscan + wandel- en loopmeditatie 

Les 4: Mindfulness van ons denken: ons apenbrein

          Automatische negatieve gedachten en hun samenhangende emoties

          Geloof niet altijd wat je denkt: de innerlijke criticus ontmaskeren

          Piekeraanpak

          Meditaties: geluiden- en gedachtenstroom

Les 5: Heartfulness: mindfulness van het hart

          Zelfzorg, wat is het en hoe begin je eraan?

          O.a. energiegevers en energievreters in kaart brengen, zelfwaardering verbeteren

          Dankbaarheid ontwikkelen

          Meditatie: liefdevolle vriendelijkheid

Les 6: Mindfulness van de zintuigen

          Ik hoor, proef, voel en zie helder en geniet ervan.

          Wat na de cursus? Tips om vol te houden.

          Je bewust worden van onbewuste weerstand

          Meditatie: keuzeloze opmerkzaamheid

Les 7: Terugkommoment 

          Uitwisselen van ervaringen

          Herhalen van enkele meditaties en oefeningen

          Meditatie: bergmeditatie

 

De bijdrage is 336 euro of voorhand te betalen of op aanvraag, in schijven. Dat is 25 euro per les.

Wat ontvang je hiervoor?

- 6 lessen van 2 uren en een terugkommoment van 1 uur en 30 min..

- Een mindfulnesscursus

- 9 ingesproken meditaties

- Quasi persoonlijke begeleiding door kleine groep van max. 3 deelnemers

- Contact tussendoor via mail of Whattsapp

- Na de cursus: wekelijks mindful uurtje aan voordeeltarief aan 12 euro/les met beurtenkaart.

Indien je dit serieus neemt en je je na de reeks blijft inzetten om een mindful leven te leiden,          met alle voordelen van dien, dan is deze investering voor het leven.

Wens je eerst kennis met mij en mijn werkwijze te maken? Dat kan zeker. Contacteer me en dan leggen we een moment vast waarop je langskomt. Zo'n kennismaking duurt een half uur en kost 15 euro. 

 !Aandacht!

Indien je volop in een depresie, burn-out of ander crisis zit, is het beter even te wachten om deze cursus te volgen. Je kunt hem preventief volgen of op een moment dat je door het ergste heen bent. 

De lesgeefster en de plek

 

Ik ben Gritta Maes, gedreven mindfulnessbeoefenaar, mindfulnesscoach en ervaringsdeskundige op het vlak van depressie en chronische pijn.

De lichtrijke praktijkruimte in Tremelo is splinternieuw met vloerverwarming voor op frissere dagen. Er is voldoende verluchtingsmogelijkheid en ruimte om op veilige afstand van elkaar te zitten.