Wat is mindfulness?

Mindfulness  of aandachtstraining, is een wetenschappelijk onderbouwde methode die je helpt om te gaan met piekeren, stress, slapeloosheid, depressie en pijnklachten. 

Je concentratie, ontspanningsniveau, slaapkwaliteit, weerbaarheid en veerkracht verbeteren. Het immuunsysteem vaart er wel bij met minder ziektedagen tot gevolg.

Jon Kabat- Zinn, Amerikaans wetenschapper en oprichter van de Stress Reduction Clinic, creëerde een mindfulnessprogramma op maat van de Westerse mens. Hij haalde de mosterd bij de vipassanameditatie of inzichtsmeditatie, een van oorsprong Boeddhistische meditatievorm.

Het principe is simpel. Door aandachtig te zijn voor wat er zich in het hier en nu aandient, word je je bewust van je ademhaling, gedachten, emoties, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen en hun onderlinge verhoudingen. Wat doe, zie, voel, hoor en denk ik en wat voor effect heeft dit op mijn lichamelijk en geestelijk welzijn? 

Je ontwikkelt zo de vrijheid om te kiezen hoe je reageert en niet te handelen op automatische piloot. Je leert naar jezelf en de wereld kijken op een milde en accepterende manier, zonder oordelen en zonder te willen sturen en veranderen wat je gewaar wordt.

Hoe mindfulness beoefenen?

Formele oefening

Bij de formele oefeningen richt je de aandacht op je lichaam, ademhaling, hoe je zit, hoe je beweegt en loopt, wat je denkt of wat je hoort. Mindful ben je als je tijdens de oefening kunt opmerken dat je afgeleid bent, waarna je terug keert naar het object van aandacht bv. de ademhaling. Je merkt de afleiding op zonder hierover te oordelen. Je keert elke keer weer terug naar je object van aandacht. De ene keer gaat dit vlot. De andere keer zal je vaak afgeleid geraken. Je geest zal hier een oordeel over vellen. Maar bij deze oefeningen bestaat er geen ‘lukken’ en ‘mislukken’. De oefening is opmerken en terugkeren.

Je doet deze best op vaste tijdstippen. Elke dag of een paar keren per week.

Informele oefening

Hier besteed je aandacht aan dagelijkse bezigheden zoals je tanden poetsen, een maaltijd nuttigen, naar muziek luisteren. In plaats van ze op automatische piloot te doen of in gedachten bij de volgende activiteit te zijn, ga je nu bewust de handelingen uitvoeren waarbij je al je zintuigen inzet om in het moment te zijn. Hoe meer je jezelf hierin traint, hoe gemakkelijker het wordt om deze mindful attitude aan te nemen bij andere taken, ook bij de minder leuke.

​© 2017 by Temenos tom.gritta@skynet.be