Het tijdstip wordt later bepaald | Temenos - mindfulnesspraktijk

Mindfulness voor beginners: thuis komen bij jezelf

Tijd en locatie

Het tijdstip wordt later bepaald
Temenos - mindfulnesspraktijk, Nieuwstraat 49, 3120 Tremelo, België

Over het evenement

Eerst even een...coronapraatje

Voorlopig mogen er geen cursussen in groep georganiseerd worden. Deze cursus zal dus door kunnen gaan indien de maatregelen versoepeld worden. Indien de hulpvraag groot is kan je een individueel mindfulnesstraject volgen. Meer info lees je onder VOLWASSENEN.

Lees zeker en vast verder indien je de cursus in groep wenst te volgen.                                                                                            Meld je aan en dan houd ik je op de hoogte wanneer hij door kan gaan.

Waarom Mindfulness beoefenen?

Om gezond te blijven wordt vaak de nadruk gelegd op het fysieke aspect: gezonde voeding nuttigen en voldoende bewegenEr is evenwel nog een gebied dat onderbelicht blijft: de mentale gezondheid. 

Die mentale weerbaarheid van velen wordt vaak en zeker in deze Coronatijden, op de proef gesteld. Depressieve klachten en stress steken de kop op met alle nare gevolgen van dien. Met de hulp van zorgverleners en naasten kan er al heel wat leed verlicht worden.

 

Toch kan je deels zelfredzaam worden. Mindfulnessbeoefening leert je omgaan met de hoogtes en laagtes die bij het leven horen. Het is een methode/training die je leert opmerkzaam te zijn voor wat er zich hier en nu aandient, zonder hierover te oordelen. Regelmatige oefening in ‘aandachtig zijn’ kan heel wat positieve effecten teweegbrengen. Je leert beter grenzen aangeven, piekert minder, slaapt beter (in), ondervindt minder stress, leert anders omgaan met hevige emoties, de geheugencapaciteit en het concentratievermogen verbeteren, je kunt depressie en burn-outs voor zijn of zult minder snel of niet meer hervallen in depressies en zelfaanvaarding wordt gestimuleerd. Ook mensen die met chronische pijn te leven hebben kunnen bij deze training baat hebben. 

Je leert jezelf beter kennen. Je gedachten, gevoelens, fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen worden onder de loep genomen met liefdevolle aandacht, waardoor je veerkracht verhoogt.

Verloop van de lessen en inhoud

We starten in stilte en nemen de tijd om toe te komen in ons lijf m.b.v. zachte stretchings en yogahoudingen, ondersteund door aangepaste muziek en/of live klank. Dan even polsen hoe het met je gaat, hoe het oefeningen verloopt, gevolgd door een theoretisch stuk en het (in)oefenen van mindfulnessmeditaties. Ook het huiswerk wordt besproken. Afsluiten doen we met een theetje dat we op mindful wijze drinken. 

Les 1: Wat is mindfulness wel en niet?

           Hoe mindful ben ik al?

           Hoe mindfulnessmeditatie beoefenen?

           Formele meditatie: meditatieplan en tips

           Informele meditatie: mindfulness van het alledaagse leven

           Eerste stappen in mindfulnessmeditatie o.a. 3 - minutenmeditatie

Les 2: De ademhaling als anker

           Ademhaling, stress en emoties toegelicht

           Ademhalen om te ontspannen  

           Mindful ademen

           Meditaties: ademfocus en observeren van gevoelens

Les 3: Mindfulness van het lichaam: jouw lichaam, jouw (t)huis

          Jouw lichaam: vreemde of vriend ? 

           Yogahoudingen- en stretchings = mindfulness in beweging

           Meditaties: lichaamsscan + wandel- en loopmeditatie 

Les 4: Mindfulness van ons denken: ons apenbrein

           Automatische negatieve gedachten en hun samenhangende emoties

           Geloof niet altijd wat je denkt: de innerlijke criticus ontmaskeren

           Piekeraanpak

           Meditaties: geluiden- en gedachtenstroom

Les 5: Heartfulness: mindfulness van het hart

           Zelfzorg, wat is het en hoe begin je eraan?

           O.a. energiegevers en energievreters in kaart brengen, zelfwaardering verbeteren

           Dankbaarheid ontwikkelen

           Meditatie: liefdevolle vriendelijkheid

Les 6: Mindfulness van de zintuigen

           Ik hoor, proef, voel en zie helder en geniet ervan.

           Wat na de cursus? Tips om vol te houden.

           Je bewust worden van onbewuste weerstand

           Meditatie: keuzeloze opmerkzaamheid

Les 7: Terugkommoment 

           Uitwisselen van ervaringen

           Herhalen van enkele meditaties en oefeningen

           Meditatie: bergmeditatie

Wat investeer je en wat ontvang je hiervoor?

De bijdrage is 336 euro of voorhand te betalen of op aanvraag, in schijven. Dat is 25 euro per les.

Inbegrepen zijn

- 6 mindfulnesslessen van telkens 2 u. en een terugkommonent van1u.30min. 

- een mindfulnesscursus

- 9 ingesproken meditaties

- quasi persoonlijke begeleiding door kleine groep van min. 2 en max. 3 deelnemers

- contact tussendoor via mail of Whattsapp 

- na de cursus: wekelijks mindful uurtje aan voordeeltarief van 10 i.p.v. 12 euro/les met beurtenkaart 

Indien je dit met plezier serieus neemt en je je na de reeks blijft inzetten om een mindful leven te leiden, met alle voordelen vandien, dan is dit een investering voor het leven. 

Van zodra er zich 3 deelnemers aanmelden, worden de 7 data vastgelegd op momenten die geschikt zijn voor elke deelnemer. Dat kan ook overdag of in het weekend zijn.

Wens je eerst kennis met mij en mijn werkwijze te maken? Dat kan zeker. Contacteer me en dan leggen we een moment vast waarop je langskomt. Zo'n kennismaking duurt een half uur en kost 10 euro. 

!Aandacht. Indien je volop in een depresie, burn-out of ander crisis zit, is het beter even te wachten om deze cursus te volgen. Je kunt hem preventief volgen of op een moment dat je door het ergste heen bent. 

De lesgeefster 

Ik ben Gritta Maes, gedreven mindfulnessbeoefenaar, mindfulnesscoach en ervaringsdeskundige op het vlak van depressie en chronische pijn. Ik geef ook individuele coachings, klankhelingen en Lief voor je lijf-lessen aan kinderen.

Coronaproef

Welkom in de lichtrijke praktijkruimte met vloerverwarming voor op frissere dagen.  Er is voldoende verluchtingsmogelijkheid en ruimte om op veilige afstand van elkaar te zitten. 

Deel dit evenement

​© 2017 by Temenos