Het tijdstip wordt later bepaald | Temenos - mindfulnesspraktijk

Mindfulness voor beginners: 'Kom toe bij jezelf'

Mindfulness voor beginners: 'Kom toe bij jezelf'

Tijd en locatie

Het tijdstip wordt later bepaald
Temenos - mindfulnesspraktijk, Nieuwstraat 49, 3120 Tremelo, België

Over het evenement

Waarom Mindfulness beoefenen?

Om gezond te blijven wordt vaak de nadruk gelegd op het fysieke aspect: gezonde voeding nuttigen en voldoende bewegen.  Er is evenwel nog een gebied dat onderbelicht blijft: de mentale gezondheid. 

Die mentale weerbaarheid wordt vaak, en zeker in deze coronatijden, op de proef gesteld. Depressieve klachten en stress steken de kop op met alle nare gevolgen van dien. Met de hulp van zorgverleners en naasten kan er al heel wat leed verlicht worden.

 

Toch kan je deels zelfredzaam worden. Mindfulnessbeoefening leert je omgaan met de hoogtes en laagtes die bij het leven horen. Het is een methode/training die je leert opmerkzaam te zijn voor wat er zich hier en nu aandient, zonder hierover te oordelen. Regelmatige oefening in ‘aandachtig zijn’ kan heel wat positieve effecten teweegbrengen. Je leert beter grenzen aangeven, piekert minder, slaapt beter (in), ondervindt minder stress, leert anders omgaan met hevige emoties, de geheugencapaciteit en het concentratievermogen verbeteren, je kunt depressie en burn-out voor zijn of je hervalt er niet meer in. Bovendien wordt zelfaanvaarding gestimuleerd door het beoefenen van heartfulness, een onderdeel van mindfulness dat zich richt op liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf en in een later stadium voor anderen. Ook mensen die met chronische pijn kampen hebben bij deze training baat. 

Je leert jezelf beter kennen. Je gedachten, gevoelens, fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen worden onder de loep genomen met liefdevolle aandacht, waardoor je veerkracht verhoogt.

Verloop van de lessen en inhoud

We starten in stilte en nemen de tijd om toe te komen in ons lijf m.b.v. zachte stretchings en yogahoudingen, ondersteund door aangepaste muziek en/of live klank. Dan even polsen hoe het met je gaat, hoe het oefenen verloopt, gevolgd door een theoretisch stuk en het (in)oefenen van mindfulnessmeditaties. Ook het huiswerk wordt besproken. Afsluiten doen we met een thee dat we op mindful wijze drinken. 

Les 1: Wat is mindfulness wel en niet?

           Hoe mindful ben ik al?

           Hoe mindfulnessmeditatie beoefenen?

           Formele meditatie: meditatieplan en tips

           Informele meditatie: mindfulness van het alledaagse leven

           Eerste stappen in mindfulnessmeditatie o.a. 3 - minutenmeditatie

Les 2: De ademhaling als anker

           Ademhaling, stress en emoties toegelicht

           Ademhalen om te ontspannen  

           Mindful ademen

           Meditaties: ademfocus en observeren van gevoelens

Les 3: Mindfulness van het lichaam: jouw lichaam, jouw (t)huis

          Jouw lichaam: vreemde of vriend ? 

           Yogahoudingen- en stretchings = mindfulness in beweging

           Meditaties: lichaamsscan + wandel- en loopmeditatie 

Les 4: Mindfulness van ons denken: ons apenbrein

           Automatische negatieve gedachten en hun samenhangende emoties

           Geloof niet altijd wat je denkt: de innerlijke criticus ontmaskeren

           Piekeraanpak

           Meditaties: geluiden- en gedachtenstroom

Les 5: Heartfulness: mindfulness van het hart

           Zelfzorg, wat is het en hoe begin je eraan?

           O.a. energiegevers en energievreters in kaart brengen, zelfwaardering verbeteren

           Dankbaarheid ontwikkelen

           Meditatie: liefdevolle vriendelijkheid

Les 6: Mindfulness van de zintuigen

           Ik hoor, proef, voel en zie helder en geniet ervan.

           Wat na de cursus? Tips om vol te houden.

           Je bewust worden van onbewuste weerstand

           Meditatie: keuzeloze opmerkzaamheid

Les 7: Terugkommoment 

           Uitwisselen van ervaringen

           Herhalen van enkele meditaties en oefeningen

           Meditatie: bergmeditatie

Wat investeer je en wat ontvang je hiervoor?

De bijdrage is 336 euro of voorhand te betalen of in schijven. Dat is 25 euro per les.

Inbegrepen zijn

- 6 mindfulnesslessen van telkens 2 u. en een terugkommonent van1u.30min. 

- een mindfulnesscursus

- 9 ingesproken meditaties

- quasi persoonlijke begeleiding door kleine groep van min. 3 en max. 4 deelnemers

- contact tussendoor via mail of Whattsapp 

Indien je dit met plezier serieus neemt en je je na de reeks blijft inzetten om een mindful leven te leiden, met alle voordelen vandien, dan is dit een investering voor het leven. 

Van zodra er zich 3 deelnemers aanmelden, worden de 7 data vastgelegd op momenten die geschikt zijn voor elke deelnemer. Dat kan ook overdag of in het weekend zijn.

Wens je eerst kennis met mij en mijn werkwijze te maken? Dat kan zeker. Contacteer me en dan leggen we een moment vast waarop je langskomt. Zo'n kennismaking duurt een half uur en kost 15 euro. 

!Aandacht. Indien je volop in een depressie, burn-out of andere crisis zit, is het beter even te wachten om deze cursus te volgen. Je kunt hem preventief volgen of op een moment dat je door het ergste heen bent. 

De lesgeefster 

Ik ben Gritta Maes, gedreven mindfulnessbeoefenaar, mindfulnesscoach en ervaringsdeskundige op het vlak van depressie en chronische pijn. 

Coronaproef

Welkom in de lichtrijke praktijkruimte met vloerverwarming voor op frissere dagen.  Er is voldoende verluchtingsmogelijkheid en ruimte om op voldoende afstand van elkaar te zitten. 

Deel dit evenement